Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Owoc sprawiedliwości

Niedziela Ogólnopolska 38/2024, str. 25

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejsze drugie czytanie zaczerpnięte jest z Listu św. Jakuba Apostoła. Pismo to stanowi rozbudowaną katechezę na temat fundamentów chrześcijańskiego życia. Odnosi się do podstawowych kwestii związanych z praktykowaniem wiary w Chrystusa w codzienności. Autor zachęca adresatów do przekładania wiary na konkretne czyny, do wytrwałości w walce z pokusami. Przestrzega także przed grzechami języka, które zaburzają duchową harmonię. Wskazuje wreszcie na pokorę i modlitwę jako dwa niezbędne elementy prawdziwie chrześcijańskiego postępowania.

Fragment Listu św. Jakuba Apostoła wskazuje na wewnętrzny nieład jako źródło wszelkich niepokojów. Zazdrość i żądza sporu prowadzą do podziałów, konfliktów, bezładu i jako takie są przejawem ziemskiej mądrości, sprzeciwiającej się mądrości pochodzącej „z góry” – od Boga, która prowadzi do pokoju, ładu i harmonii. Do praktykujących ową mądrość „z góry” odnosi się zdanie: „Owoc zaś sprawiedliwości sieją w pokoju ci, którzy zaprowadzają pokój” (J 3, 18).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Autor listu podkreśla tutaj ścisły związek między pokojem a sprawiedliwością. Fraza „owoc sprawiedliwości” sugeruje, że sprawiedliwość nie jest jakąś statyczną postawą, ale raczej dynamicznym rezultatem podejmowanych wyborów i przyjętych postaw. Sprawiedliwość w kontekście biblijnym odnosi się do życia zgodnego z wolą Boga i normami moralnymi wynikającymi z Bożego Prawa. Nie chodzi tu jedynie o stan moralnej czystości. Postawa ta obejmuje przede wszystkim wierność Bogu i wynikające z niej konkretne działanie.

Obraz siewu podkreśla, że osiągnięcie sprawiedliwości wymaga wysiłku. „Sianie w pokoju” wskazuje, że pokój jest żyzną glebą niezbędną do wzrostu sprawiedliwości. Oznacza to, że harmonia, zrozumienie i miłość są niezbędne do pielęgnowania „sprawiedliwego” postępowania, czyli działania według Bożej woli. Tam, gdzie są konflikt, gniew i podział, maleje potencjał prawości. Nie może ona rozkwitnąć pośród sporów i niezgody. Pokój zatem można uznać za naturalny kontekst wzrostu sprawiedliwości i jej praktykowania. Jest on rozumiany nie tylko jako sytuacja braku konfliktu, ale także jako stan harmonijnych relacji. Autor listu ma tutaj na myśli aktywną postawę „zasiewania” ziaren pokoju, która tworzy środowisko sprzyjające rozwojowi prawości serca wypływającej z wierności Bogu. W ten sposób św. Jakub podsumowuje swoje rozważania nad naturą prawdziwej mądrości, inspirowanej Bożymi przykazaniami, której fundament stanowią pokój i sprawiedliwość.

Fragment Listu św. Jakuba sugeruje, że sprawiedliwość – zarówno w charakterze, jak i w działaniu – nie jest skutkiem deklaracji, ale jest efektem wiary wynikającej z praktyki. Ma ona charakter ściśle relacyjny, dlatego może rozwijać się w pełni w atmosferze pokoju i harmonii. Przesłanie to ma charakter uniwersalny, zwłaszcza dziś, kiedy podział i konflikt wydają się powszechne. Jest to wyzwanie i wezwanie skierowane do wierzących, aby urzeczywistniali ideał pokoju.

Podziel się:

Oceń:

2024-09-17 14:50

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV do Kościoła w Amazonii o ewangelizacji, sprawiedliwości i środowisku

Katolicy w Amazonii

Vatican Media

Katolicy w Amazonii

Głoszenie Ewangelii wszystkim ludziom, sprawiedliwe traktowanie narodów zamieszkujących Amazonię oraz troskę o wspólny dom – to trzy priorytety, na które wskazał Papież Leon XIV w opublikowanym dziś telegramie do biskupów Amazonii. Dodał, ze te trzy wymiary są ze sobą powiązane.

Więcej ...

Św. abp Zygmunt Szczęsny Feliński

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński

Wikimedia

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński (1822-1895) przeszedł do historii jako metropolita warszawski okresu powstania styczniowego, który za radykalny sprzeciw wobec represji carskich został zesłany w głąb Rosji na 20 lat. Założył Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi.

Więcej ...

Krótki przewodnik po wykazie lektur szkolnych - zniknęła np. „Legenda o św. Aleksym” czy „Kwiatki św. Franciszka z Asyżu”

2025-09-17 20:04

Adobe Stock

W szkolnej rzeczywistości już dość dawno nastąpiło odejście od rozumienia kanonu kultury, w tym kanonu literackiego, jako wzorca i miary, z którą należy się wciąż na nowo konfrontować na naszej drodze ku mądrości. W tzw. wykazie lektur, zawartym w podstawie programowej języka polskiego, tylko niektóre tytuły można byłoby uznać za kanoniczne w tym właśnie sensie. Kwestia zawartości owego spisu lektur od dawna budzi emocje i rodzi szereg pytań w tej materii - pisze Artur Górecki na stronie Ordo Iuris.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Jakim dzieckiem jestem?

Wiara

Jakim dzieckiem jestem?

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Wiara

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Hildegarda - święta nie tylko od diet i postów

Święci i błogosławieni

Hildegarda - święta nie tylko od diet i postów

Nowenna do św. Stanisława Kostki

Wiara

Nowenna do św. Stanisława Kostki

Niezwyciężony Triumf serca

Wiadomości

Niezwyciężony Triumf serca

Samolot wypadł z pasa startowego na lotnisku w Krakowie

Wiadomości

Samolot wypadł z pasa startowego na lotnisku w Krakowie

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

Kościół

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Wiara

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Uczestnicy popularnego tanecznego programu w żenujący...

Wiadomości

Uczestnicy popularnego tanecznego programu w żenujący...