Aplikację "PrayAndMore.com" tworzyć będą duszpasterze, którzy dobrowolnie zamieszczać będą materiały na platformie. "Chcemy pokazać bogactwo Kościoła" - zaznaczyła Anna Olesiak, współtwórca projektu. Na stronie będzie można zamieszczać nie tylko kazania i gotowe rekolekcje, ale też zapowiedzi wydarzeń, a może nawet świadectwa osób świeckich.
Ponad 90 proc. internautów to ludzie w wieku od 18 do 34 lat - wynika z badań przedstawionych przez dr hab. Monikę Przybysz z UKSW. Jej zdaniem, oferta mediów katolickich powinna być dostosowana do potrzeb właśnie tej grupy wiekowej. Twórcy muszą też uwzględnić fakt, że współczesny człowiek ma coraz mniej czasu na modlitwę i indywidualną lekturę Pisma Świętego. "Dlatego ważną inicjatywą okazał się np. jezuicki portal www.modlitwawdrodze.pl, który każdego dnia zyskuje rzesze nowych użytkowników" ocenia specjalistka ds. teologii środków społecznego przekazu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Dr Przybysz zwróciła uwagę, że obecność Kościoła w sieci wzrasta w dynamicznym tempie, czego dowodem jest wzrastająca popularność e-rekolekcji, które są stale unowocześniane i poprzedzane profesjonalnymi promocjami. "Treści katolickie można teraz znaleźć również na portalach typowo laickich, gdy przybierają formę tak zwanych memów, czyli grafik z konkretnym cytatem lub na Twitterze, na którym każdego dnia przybywa około miliona nowych użytkowników" - dodała specjalistka.
Reklama
Jak zaznaczył Maciej Koper, "współczesne technologie to rakieta pędząca na księżyc". Założyciel portalu randkowego www.przeznaczeni.pl dodał, że zastaną rzeczywistość musimy "okiełznać i uczynić naszą". Gdy kilka lat temu zakładał stronę internetową, nie spodziewał się aż tak dużego sukcesu. Dziś wie, że dzięki jego inicjatywie, około 20 tys. ludzi weszło w relacje, które zaowocowały związkiem małżeńskim. Platforma została stworzona po to, by gromadzić ludzi z podobnymi wartościami.
Specjalne orędzie wystosował z okazji Światowego Dnia Środków Społecznego Komunikowania Papież Franciszek. Ojciec Marek Kotyński CSsR, teolog i filmoznawca ze stowarzyszenia Signis Polska przybliżył słowa papieża i zwrócił uwagę na cel, jaki Ojciec Święty stawia mediom: "Media winny służyć kulturze autentycznego spotkania". Redemptorysta zwrócił uwagę na wyznanie Ojca Świętego, że woli "Kościół poobijany, który wychodzi na ulice, niż Kościół chory z powodu zamknięcia". Należy w tych słowach widzieć zachętę do odważnego wkraczania chrześcijan w przestrzeń wirtualną, do której dostęp ma dziś niemal każdy - zauważył o. Kotyński.
Prelegenci zgodzili się, że rosnąca obecność Kościoła w internecie może stanowić również zagrożenie dla niektórych wierzących. "Nigdy korzystanie z portali internetowych nie może odciągnąć od rzeczywistości Kościoła", zauważyła Anna Olesiak. - Każda taka propozycja powinna człowieka raczej zachęcić do dalszych, indywidualnych poszukiwań.
Natomiast ks. Tomasz Plewa, twórca portalu www.modlitwaserca.pl, którego wypowiedź odtworzono z video, zaznaczył, że dziś duża część społeczeństwa to bierni odbiorcy, dlatego należy tak ewangelizować, by doprowadzić ich do konkretnego działania, do osobistego spotkania z Bogiem i innymi ludźmi.
Reklama
Spotkanie zorganizowane zostało przez Stowarzyszenie Komunikacji Społecznej Signis Polska. Jest ono częścią światowej organizacji działającej w przestrzeni mediów elektronicznych, jedynej tego typu instytucji uznawanej przez Papieską Radę ds. Środków Społecznego Komunikowania.
Organizacja zrzesza katolików: świeckich i duchownych zaangażowanych w różnych rodzajach mediów, głównie elektronicznych oraz tych, którym zależy na promocji chrześcijańskiej wizji komunikowania społecznego.
Światowy Dzień Środków Społecznego Komunikowania w większości krajów jest obchodzony w niedzielę przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego, ale ponieważ episkopaty krajowe mogą też wyznaczać własne daty jego obchodów, w Polsce jest on obchodzony w trzecią niedzielę września. W tym roku przypada na 21 września.